Arc Aroma Pure – Varför heter det så

eller – hur hamnar man först i börslistan?

Den första versionen på logga som användes med slogan ”Protect and preserve without additives.”

Många undrar varför bolaget heter Arc Aroma Pure AB. I detta inlägg tänkte jag berätta lite kort om hur namnet kom till, logga och vår tidiga slogan. För den som undrar kommer jag att berätta om tankarna och händelserna som ledde till att Arc Aroma Pure över huvud taget bildandes men detta får bli i ett separat inlägg.

När jag väl beslutat att satsa på bolaget så gällde det att hitta ett lämpligt namn. Jag hade ett vilande bolag med lite obeskattade tillgångar som jag valde att använda. Det vilande bolaget hette Beat-Us Datawebben och hade bildats 1990 runt en affärsidé som gick ut på att erbjuda strömmande musik och laglig nedladdning via nätet. Inte helt olik Spotify. Jag kunde bara konstatera att vi var för tidigt ute, internet var inte moget för denna idé. Det fanns inte bra betalningslösningar och trafiken via nätet var för dyr.

När det gäller namnvalet så är det egentligen en lång historia. Jag skickade in flera förslag till Bolagsverket men de blev inte godkända då det redan fanns registrerade namn som var lika eller snarlika. Allt kändes lite hopplöst när jag satte mej ner och började fundera på den grundläggande idén och de applikationer som låg närmast.

Marknadsfokus var vid bildandet förlängning av hållbarheten hos juice. Anledningen till detta är att jag arbetat med juice och förlängning av hållbarheten med hjälp av elektroporation i ett tidigare projekt som jag kommer att berätta om ett annat inlägg. När jag analyserade marknaden och olika affärsidéer kom jag fram till att juice var ett högintressant segment. En dialog gick igång med bland annat en tillverkare av essenser som letade efter kall metod för att förlänga hållbarheten, ett letter of intent om utvärdering undertecknades. Anledningen till att kalla metoder är intressanta är att värmebehandling förvanskar såväl smak som struktur och det är de dyra komponenterna så förgasas vid lägst temperatur.

Elektroporation bygger på pulserande elektriska fält eller PEF. Mikroorganismer i den juice som behandlas avdödas om fältet är tillräckligt kraftig. Detta sker eftersom cellmembranet kollapsar. (Jag kommer att berätta mer om detta i ett separat inlägg senare.) Vi kallade redan då vår metod för CEPT vilket också registrerades som varumärke. CEPT står för Closed Environment Pef Treatment, alltså att man behandlar inne i en stängd kammare.

Alltså, det fanns några byggstenar att jobba med för att hitta på ett bra företagsnamn; PEF och högspänning, kall pastörisering, och bibehållen smak och struktur. Jag hade också en tanke att försöka hamna först i en alfabetisk sortering, exempelvis en börslista.

PEF och högspänning, vad är detta? Mina tankar gick till blixtar och urladdningar. Börjar man tänka internationellt så ligger ARC som betyder båge eller ljusbåge som i urladdning nära. Bra ord som är snyggt i text och dessutom börjar på ”A”.

Det där med pastörisering betyder ju att man renar produkten och tar bort oönskade mikroorganismer. Produkten blir ren eller ”Pure”. Det är en kall metod så vi påverkar inte smak eller struktur, leder till ordet ”Aroma”. För att hamna först i en alfabetisk sortering så blev valet att lägga orden i ordningen Arc Aroma Pure, med tanken att ”ticker” skulle bli AAP som i princip skulle garantera om inte första plats i en sorterad lista så nästan.

Jag tog fram en tvåfärgad logga som syns här intill, denna har i omgångar förenklats och för att vara lättare att jobba med. Det finns ingen speciell anledning till att den såg ut som den gjorde bara att jag då tyckte den var snygg. Det blå eller turkos strecket är tänkt att symbolisera en blixt men det förstod ingen så den gjordes tydligare. Jag hittade också på en slogan som jag använde ”Protect and preserve without additives”. Denna stal jag från New York Police department som jag tror lyder ”Serve and Protect”. På något tyckte jag att man fick en känsla att man igen denna slogan men inte kunde göra kopplingen.

Senare version av loggan där den blå linjen ersatts med en grön pil, mer lik en blixt.

Lite retrospektivt kan man tycka att just ”Aroma” och kopplingen till rening av avloppsvatten eller behandling av substrat till biogasframställning känns lite avlägset.


Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *